tirsdag 24. august 2010

Spin around Norge!

Denne ferien hadde jeg bestemt at det var Norge som skulle stå i fokus! Og det har det blitt :) på 2,5 uker har jeg hatt ei nydelig langhelg i Kristiansand, flyttet ut av leiligheten min i Oslo, vært på Øya festivalen, Kristiansand igjen med tur i dyreparken og fiskebrygga og Langenes.

Siste uka er det har det vært skikkelig vestlandet sightseeing! Fredag dro vi til hytta vår på Brokke, jeg har ikke vært der om sommeren på sikkert 5-10 år så det var skikkelig moro å komme opp der en tur igjen og se hvordan alt var blitt! Videre tok vi turen over fjellet, Brokke - Suleskar og videre til Lysebotn hvor vi "løp" opp Kjerag og fikk se litt spektakulær sør-norsk natur med loddrette fjellvegger og fjorder og ikke minst noen gærne basehoppere.

Fra Lysebotn tok vi båten til Songesand i Lysefjorden og kjørte over fjellet og videre inn gjennom Rogaland, med overnatting på Ryfylke Fjordhotell i Sand i Suldalen. Utrolig flott sted. (om enn noget dødt en lørdags kveld..). Videre kjørte vi til Sauda og over en helt SPEKTAKULÆR fjellvei over Sauda fjellet. Helt utrolig flott (men har skal man ikke ha høydeskrekk). Via Røldal og videre til Odda og Hardangerfjorden hvor vi fikk smake lokal kebab.. Etterfulgt av Voss og Flåm hvor vi kjørte Flåms banen med bil (anbefales fortsatt ikke for folk med høydeskrekk.. vi tok t.o.m av oss bilbelte på veien utfor sånn at om bremsene røk eller styring kunne vi kaste oss fort ut av bilen.. hehe. Hele denne dagen (søndag) var rimelig dårlig vær og regn.. kjipt, men fortsatt bra natur.

Fra Flåm kjørte vi gamleveien over Aurlandsfjellet. Helt Nydelig utsikt. Vi hadde egentlig planer om å telte på toppen av Aurlandsfjellet, men gradestokken viste +6grader og tåke/regn helt på toppen så vi valgte å kjøre videre til Lærdal hvor vi slo opp telt for natten. Mandag morgen var vi innom stavkirke før vi kjørte vi videre til Sogndal og Skei og besøkte Bremuseum og en fin foss og enda mer fjord før ankomst Olden Fjordhotell i strålende sol. Og her er vi i skrivende stund. Idag (bursdagen min JIPPI) har vi vært på Briksdalbreen OG Moods of Norway butikken i Stryn, hvor jeg fikk meg nye kule sko og t-skjorte for anledningen :) Olden Fjordhotell er et nydelig flott familiedrevet hotell (faren til Peder) og kan anbefales på det varmeste til ALLE som skal til denne siden av landet! Store flotte rom med fantastisk utsikt og balkong og nydelig mat!